Tuesday, July 16, 2013

Perkara Yang Perlu Anda Tahu Tentang Kucing.

Assalamualaikum.



saya sedang bekerja sekarang sambil tengok video Oskar the Blind Kitten kat youtube :D



Kat umah, saya ade 9 ekor kucing yang rasmi. 3 ekor anak kucing dan balance adalah kucing dewasa. 
untuk pengetahuan korang, saya ni ade alahan kepada bulu dan habuk sejak form 5. tapi saya tetap bela kucing. sebabnye? family saya minat kucing. ayah saya pantang nampak ade kucing yang kesian sket terus dia ambik bawak balik rumah. adik saya pun, pantang kalau nampak kucing yang kesian sket kat sekolah tu,kemain dia kol mak sy dari sekolah utk ambik kucing tu balik sekolah nanti. saya? errr...setakat ni baru sekor dua saya kutip bwk balik umah. heeee. tapi kucing2 kat rumah saya tu xde la saya grooming. dorang tak pernah mandi melainkan kes2 jatuh longkang ke, main dalam semak ke, pijak minyak tumpah ke, or aktiviti2 lain yang membuatkan dorang comot. 9 ekor kot..xde mase la saya nak grooming sekor2. but, saya mengaku, bila dah bela kucing byk2 macam ni, dorang senang kena jangkitan.especially kurap, sakit mata, demam dan lain lain. sepanjang saya hidup, sy tak tau la dah berapa ratus kucing family sy bela..huhuhu. ada yg buta sebelah la, jalan mengengsot akibat virus, patah kaki, tapi yg kurapla paling banyak.. 
saya tak bersin ke?
kalau diikutkan once time saya takleh main kucing,jap lagi mesti saya akan bersin,gatal mata dan hidung sampai kena ambik ubat. tapi sejak akhir2 ni saya ok je..


Ade beberapa perkara yang awak perlu tahu tentang kucing. (ni mengikut daripada pembacaan dan menonton animal planet. hehe)

  1. Kucing takde deria rasa.
  2. Kucing tak boleh selalu mandi. sebab air boleh sebabkan kucing jatuh sakit dan lemah.
  3. Kucing tak boleh makan coklat dan benda manis. coklat tu racun bagi kucing.
  4. Anak kucing perlu tidur 12 jam utk proses membesar.
  5. Ingatan kucing kuat.
  6. Veterinar ckp ikan mentah tak baik utk kucing dan menyebabkan cacing dan kancing gigi or sawan.
  7. Bulu kucing bersih sebenarnye.
  8. Kucing pun ade masalah psikologi..
  9. Tulang anak kucing sangat2 la lembut so elakkan bermain ngan anak kucing secara ganas.
  10. Kucing warna putih selalunya pekak. Dorang senang kena kanser kulit, kurap, dan selalu sakit. so jangan bagi sangat kucing korang yang berbulu putih bermain di tengah panas :D
  11. bila kucing dah start kunyah rumput (saya tak ingat ape name rumput tu) tandanya dia sakit perut. 
  12. cara nak tahu kucing tu sakit kita boleh tengok melalui mata dia.
  13. If awk nampak kucing/anjing terjelir2, maknanya dia sedang dahaga. so give them some water please!
  14. errr saya dah x ingatla!


    okay, nanti saya bagitahu plak fasal kucing dari sudut Islam lak ek! Bye..Assalamualaikum.

    mere name Acu :D


    nama saya si Hidung Hitam. tapi sy kena langgar semalam. esok ma saya nak bwk g berurut :D

    *** okay, sy nak balik keje dah. yey!


No comments:

Post a Comment