Sunday, December 8, 2013

So betul la ni awak nak jadi doktor?

Assalamualaikum.

cepat atau lambat, rezeki masing-masing.


*erghhh..tak concentrate lak aku nak tulis blog sambil dgr lagu

macam ni. perjalanan yg sangat panjang utk capai cita-cita.
cita-cita aku nak jadi doktor. haha. lawak.
results form 3 aku tak best, so aku kena fight ngan budak2 pandai kat sekolah aku utk masuk kelas sains tulen mase form 4. masa orentasi form 4, cikgu ade borang vpi utk diisi. borang vpi tu macam soal selidik tentang personaliti kite. hasil vpi tersebut, aku dikatakan mempunyai sifat2 kejuruteraan dalam diri, hasilnya cikgu letak aku dalam klas kejuruteraan. memang taklaaa aku nak lukis2 walaupun subject tu senang. tak minat..can u push me to love that?no bebeh. cinta aku kental,setia,taknak curang dan x berbelah bahagi kat biology (mase tu la)
then
aku fight jugak nak masuk klas sains tulen. degil kan nak jadi doktor.
bayangkan, tu je peluang aku. 
bermula dari bawah.
then
selepas penat jumpa cikgu sana sini dan buat pertukaran ngan budak laki berkenaan kelas..last2 i've made it!
(walaupun mase tu aku sedikit malu2 masuk klas tu, ade ehemmm.old story. nak blaja, cinta tolak tepi. eleh..yeke?)

after 2 years being fighting with all kind of kesusahan..
hasilnye, result spm aku tak best pon..
after spm, aku masuk form 6 kat smart..aku sgt bodoh mase tu sbb pegi tukar aliran (sbb rase mcm budak cina kat situ kerek). last2 aku rase xleh blaja subject sastera. 
rezeki. dapat poli. pegi poli sebab 
  • malas dok asrama
  • rase diri ni dah x layak bersekolah
  • tak suka aliran sastera
  • course kat poli tu ade perkataan 'perubatan'
p/s: masa aku isi borang poli dulu aku sendiri x ingat mintak course ape. pandang sebelah mata je.
pengajaran: kadang2 benda yg kita x peduli/benci tu la yg akan dtg tolong kita, yg akan jadi rezeki buat kita.

ok sambung balik..
mungkin tuhan nak uji kesetiaan aku kat poli..
dalam mase orentasi tu kan, aku dapat matrik PDT.
atas suruhan nenek, aku pegi. tp aku just bertahan 2-3 minggu je.
sebab mungkin aku x suka dgn environment yg sangat struggle mcm xde life, rase sedih dok situ sbb line radio pun xde, rase mcm diri ni are not belong to that place.
but bayangkan..dahla aku xleh survive dok situ pastu kalo result plak teruk tak pasal2 aku kelua nnt dapat course lelong. xdapatla jadi doktor kan? 
then, aku buat istikarah.
hati memang nak stay situ tapi..
aku tak tahu la nape lecturer aku call2 ckp 
pn su : awk knp x masuk klas dah 2 mggu?
aku : sy dah brenti la puan.
pn su : tapi name awk ade lagi dlm sistem ni.
aku : boleh x sy nak masuk sane smula?
pn su : boleh. 
aku : yeayyy (dlm hati)

semua urusan aku keluar matrik dipermudahkan, once again, came back to poli dan belajar la perkara yg paling aku benci iaitu elektronik engineering. course Dip kejuruteraan elektronik perubatan. 
semester 1 aku lost 
semester 2 aku semakin lost dan mencari diri sendiri
semester 3 i found myself back dan mula fokus
semester 4 latihan industri
semester 5 fokus dan memperbaiki iman
semester 6 mula rasa seronok dgn ape yg aku blaja,shah alam dan hidup.

p/s: walaupun course x minat tp tempat blaja tu environment dia ok, kite boleh la survive..
tula nazira..time skolah kemain nak lari dari enginerg..last2 time dip amek enginerg jgk.huhu..

kalau aku teruskan matrik, aku x tau skrg aku boleh get involve dlm bidang perubatan ke x. bila dah lama2, minat nak jadi doktor tu dah brtukar jadi minat nak belajar tntg prubatan je.tak kisah la amek ape pun..asalkan ade kaitan.

sambung balik..
pas diploma, aku pun isi upu.tapi x dapat.
utk tebus kekecewaan tersebut, aku apply unikl tanpa pengetahuan sape2.
then dapat. lari bidang. terkejut.
mula2 aku langsung xdapat support dari sape2 even family.
family x bagi. seriously sedih.
then berdoa kat Allah.. kalau la perkara ni,tempat ni yg Dia dah tetapkan utk aku maka permudahkanlah..semoga family aku restu semua ni.
finally one day, mak aku bagi permission. last2 dia yg siapkan semua persiapan aku nak smbung belajar.
see?
ko percaya kan dgn pertolongan Allah?

lagi 3 minggu nak final. walaupun duit mara x masuk lagi..so far semua dimudahkan.
bukan senang sebelum aku nak sampai tahap ni.
ade yg cakap bodoh la ape la.
parents aku tu bersabar je bila org dok cakap macam2 bila anak dia ni keluar masuk ipta.
sedih tau.
"hiduplah seperti biasa diatas takdir yg telah ditetapkan utk awk. mungkin ni doa mak ayah awk dari dulu.so dont feel so down"- lecturer.

hahahaha.

then, baru aku tahu lepas abis dgree, kitorang boleh trus jadi dentist if sambung lagi 2 tahun kat jordan. 
hihi...
peluang Allah dah bukak dah..tinggal blaja je kan?

ade rezeki adela...
kalau aku jadi dentist, mesti hantaran makin naik kan? so better la masuk minang skrg. haha. gurau je k.

aku nak anak perempuan je, aku taknak kawin lagi. Lulz.








3 comments:

  1. Nice entry.. dentist??? betul ke nie yunk??? knape xsambung medic je.... Done follow you... Hope you follow me k..

    ReplyDelete
  2. Salam kenal Adik
    Done follow u
    Suka bca entry Kucing
    Follow me too

    ReplyDelete