Wednesday, December 5, 2012

Inspiration Saya. My inspirasi.

Assalamualaikum blog :)


Inspiration. Kalau dalam term medical yg aku blaja,inspiration tu adelah stage apabila nafas ditarik.
Tapi dalam bahasa sastera, inspiration tu adelah inspirasi. Yup, inspirasi.

Tadi dalam paper metro tadi ade pasal student yg susah dapat anugerah naib canselor uitm.perghh.."makan bubur kosong". Macam tu la lebih kurang tajuk diaa. And aku ni ntahla, baca cerita mamat tuh sampai rase sebak. terkeluar sket air mata nih. cengeng tol kau ni nazira! huhu.. xdela, sebak gila kot. dahla aku tengah dok sorang2 kat lobby ngan orang lalu lalang kat ctuh. Pedulik ape aku. haha.

Aku paham macamane hidup susah. Sebab aku penah alaminye. Aku paham macam mane feeling seorang anak yang mak ayah dia sanggup bergolok bergadai harta semata-mata nak hantar anak belajar. Alih2 bila 2,3 tahun si anak dok kat tempat blajar,dapat duit pinjaman,belanja kawan2..hey..lebih baik kau balik jumpa mak ayah kau kat kampung. Macam aku..haha.

Actually apabila kite penah merasai kesusahan, kite lebih appreciate sesuatu pkara tu kan?plus bersyukur. Time aku skolah rendah dulu ade sorang kawan aku yang dok kat umah kongsi kat bengkel lori blakang skolah, dan hari2 die bawak bekal nasi lauk ikan masin tumbuk dengan lada n sedikit perahan limau. naik terliur aku tengok. sedap ow! dan aku siap pesan ag kat die spaye bawak nasik lebih sket esok.haha..muka xmalu.tapi dalam kawasan umah kongsi tu, umah die je yg ade tv. aku pon slalu jugak jalan umah die time skolah.balik umah kene piaq ngan mak sbb asyik bejalan je tau.haha.tapi dorang punya family relationship memang bagus gile. boley je kongsi2 tv ngan jiran sebelah. after 8 tahun kitorang terputus hubungan and finally aku jumpe die balik. kat fb. yang pasti hidup die dah sangat berubah sekarang. dah berjaya :)

Aku terbaca jugak kisah pengasas Majlis Kanser Negara (MAKNA).
"Saya tubuhkan MAKNA sebab sy nak tolong orang susah yg berdepan dengan kanser. Anak sy juga penghidap kanser dan kos rawatan nya sangat mahal. Saya dulu org susah, saya faham ape yg mereka rasa. Disebabkan sy susah, ibu saya telah hantar sy untuk tinggal bersama guru besar utk dapatkan pndidikan. Saya pernah buat kerja gila, saya memandu ke Malaysia dari London. Dan kereta volkwagen yg saya pandu jatuh ke dalam gaung di Turki. Pada masa itu sy terharu dengan sifat org turki. walaupun mereka miskin,mereka bekerja keras utk kumpul duit utk belikan kami sekeluarga tiket bas."
Huh, see..sekarang org ni bergelar dato' or tan sri tak silap aku. dalam article tu berkali-kali die sebut 'hidup susah buat saya kuat'
Dan sorang lagi pasal pengasas Yayasan Bukhari. Rich person who is very down to earth.
"Walaupun dia kaya, dia hanya memandu proton perdana utk ke mana-mana"
Aku ase kalo aku byk duit,nak je beli biografi org nih. tak rugi beli buku macam nih. huhuhu

Semoga Allah sentiasa bagi rezeki kat kite.
Tokwan pesan "biaq rezeki kite siket, asalkan berkat"
Ma plak pesan "buat solat dhuha jgn malas..kalau x mampu baca la ayat seribu dinar"
Aku plak pesan "ma, kalau result sem ni rendah ma jgn marah ek. jira tak meniru pun dlm test,quiz,exam sem ni..takot x berkat..hehe" ^_-

Bila agak2 rase dah nak down tuh, baca balik pasal orang2 yg penah susah nih. Pastu muhasabah diri. Pastu teros tak jadi nak down.Hoho..

No comments:

Post a Comment